Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

Coraz więcej zwolenników

opakowań kartonowych

Od wielu lat Quad/Graphics rozwija dział opakowań. Firma specjalizuje się w produkcji standów i opakowań z kaszerowanej tektury falistej i litej oraz kopert kurierskich.

W ofercie znajduje się projektowanie opakowań i standów reklamowych o skomplikowanych kształtach i odpowiednio dopasowanej konstrukcji. Firma zapewnia kompleksową obsługę od projektu i konstrukcji poprzez druk, całkowite wykończenie i transport.

Na pytania dotyczące rynku opakowań kartonowych i papierowych odpowiada Andrzej Płatek, dyrektor zarządzający Commercial Print & Packaging.

Czy dziś rynkowi opakowań kartonowych nie zagrażają opakowania z tworzyw?

- Można z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że na polskim rynku opakowania z kartonu mają szanse dynamicznie się rozwijać. W ostatnich latach stanowiły blisko 30 proc. całości sprzedaży opakowań i z roku na rok utrzymuje się tendencja wzrostowa. Wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego to ok. 5 procent. Ponadto cena opakowań z kartonu jest o ok. 15 proc. niższa od innych rodzajów opakowań. Produkty te najmniej obciążają środowisko naturalne - generują najmniej dwutlenku węgla podczas wytwarzania i potrzebują na wykonanie o 24 proc. energii mniej niż inne rodzaje opakowań. Karton w całości można poddawać recyklingowi, co oznacza, że wszystkie użyte do jego produkcji surowce mogą być ponownie wykorzystane. Między innymi dlatego opakowania kartonowe mają coraz więcej zwolenników, nie tylko wśród konsumentów świadomych prośrodowiskowo.

W jakim kierunku idą zmiany, jeśli chodzi o opakowania w poszczególnych branżach oraz jakie nowe funkcje muszą spełniać?

- Zmiany widoczne są we wszystkich branżach. W obecnych czasach funkcja reklamowa opakowania odgrywa olbrzymią rolę. Produkt ten powinien eksponować i podnosić estetyczność towaru - ważny jest właściwy projekt opakowania, bo przecież to on wpływa na ostateczną decyzję przy zakupie danego produktu. Opakowanie jest powszechnie wykorzystywane w budowaniu przewagi konkurencyjnej przez kreowanie określonego wizerunku produktu czy marki. Właśnie marka i jej ochrona jest ważnym elementem opakowania. Ochrona marki poprzez opakowania jako znaki przestrzenne jest najpopularniejsza w branży kosmetycznej i spożywczej. Opakowanie w tych przypadkach często pozwala nie tylko na wyróżnienie towaru, ale również jego szybkie odnalezienie na półce. Coraz ważniejsza staje się ochrona marki przed podrabianiem produktów - szczególnie branże farmaceutyczne, spożywcze, kosmetyczne i zabawkarskie są na nie narażone. Coraz większą więc rolę przykłada się do zabezpieczenia opakowań między innymi poprzez umieszczanie hologramów, ukryte zakodowane w wydrukowanym motywie obrazy 2D i 3D lub logo. Obserwujemy rosnące zainteresowanie wszelkiego rodzaju uszlachetnianiem druku.

Opakowanie to również nośnik informacji, jest jak "tablica", na której umieszczone są różnego rodzaju informacje o produkcie, slogany promocyjne, skojarzeniowe symbole i inne instrumenty oddziałujące na motywację do zakupu. W dynamicznie rozwijającym się sektorze produktów spożywczych opakowanie jednostkowe jest przedmiotem działań innowacyjnych, co znajduje wyraz w stosowanych materiałach opakowaniowych, technologiach pakowania i znakowania oraz rozwiązaniach konstrukcyjno-graficznych.

Trendy sprawiły, że opakowanie obok funkcji związanych z ochroną opakowanego produktu przed wpływem otoczenia musi posiadać funkcje umożliwiające przemieszczanie, składowanie oraz coraz bardziej znaczącą funkcję ekologiczną.

Z czym wiąże się rozwój stylistyki opakowań w różnych branżach?

- Tym, co charakteryzuje obecną sytuację rynkową w zakresie projektowania opakowań, jest presja na podnoszenie jakości opakowań i używanych materiałów przy jednoczesnej dbałości o koszty. Nowa stylistyka ma na celu wykreowanie spójnego i charakterystycznego obrazu marki oraz poprawę jej rozpoznawalności. Coraz częściej firmy zmieniają wzornictwo, podążając za zmieniającymi się gustami i modą na rynku. Teraz masowe kosmetyki z tzw. średniej półki starają się dorównać pod względem staranności opakowań luksusowym wyrobom. Opakowanie, szczególnie gdy jest ono specyficzne, oryginalne, wyróżniające się wysokim poziomem uszlachetnienia, umożliwia łatwe zidentyfikowanie i odnalezienie wśród innych poszukiwanego towaru. Innowacyjne na polskim rynku opakowanie przekazuje obietnicę tego, co konsument otrzyma w środku.

Jaka jest rola internetu i oprogramowania do zarządzania w kontaktach z klientami?

- Internet i oprogramowania do zarządzania to ułatwienie komunikacji, to niezawodność i skrócenie czasu w przesyłce danych. Oprogramowania te pozwalają na bezbłędne przekazywanie informacji. Posługujemy się tymi narzędziami już od dawna, nasza aplikacja do przesyłania plików obsługiwana jest w każdej przeglądarce internetowej. Pozwala klientom szybko, bez wychodzenia z biura sprawdzić poprawność przesłanych plików i zobaczyć w wersji elektronicznej, jak będzie wyglądał ich końcowy produkt. Mamy dedykowane do tego celu oprogramowanie Enterprise-Artios, które sprawdza się we współpracy z naszymi klientami.

rozmawiał Andrzej Tuka