Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

Czas koloru,

kolor na czas

Doskonałość bez kompromisów.

Nikt nie lubi ograniczeń, dlatego cenimy rozwiązania, które pozwalają nam realizować prace zgodnie z przyjętą koncepcją. Jednak czy zawsze potrafimy sprostać oczekiwaniom grafików kreatywnych? Jedna z agencji reklamowych została poproszona przez klienta o przygotowanie kampanii, w której dominującą barwą były fluorescencyjne zielenie. Nośnikami miały być plakaty i woblery. Warunkiem koniecznym była zaś możliwość zapewnienia spójnej kolorystyki z tą na reklamach emitowanych w internecie i na smartfonach. Nakład wynosił jedynie 1000 sztuk, a na produkcje, konfekcjonowanie i dystrybucje zaplanowano dwa dni...

Nasycony, intensywny kolor jest jak magnes. Przyciąga uwagę i kieruje nasz wzrok w odpowiednie miejsce. Barwy zarezerwowane dla marki stają się jej znakiem rozpoznawczym i elementem budującym jej charakter. W czasach rosnącej konkurencji kolor musi być idealny. Jednak co właściwie dziś oznacza doskonałość w poligrafii i perfekcyjne odwzorowanie barw w produkcyjnym druku cyfrowym?

Podstawą jest druk

Pomimo rewolucji w komunikacji marketingowej i rosnącej roli internetu druk nadal pozostaje ważnym elementem realizowanych współcześnie kampanii cross-mediowych. Marketing nie zapomina o druku, pamięta również o wskaźnikach efektywności. Według wyników badań elementami, które odpowiadają za wzrost zaangażowania wybranych grup docelowych, są personalizacja - która podnosi skuteczność kampanii nawet o 31 proc. - oraz właśnie kolor, który według badań Franka Romano dodany do przekazu marketingowego zwiększa współczynnik odpowiedzi o 45 proc. w stosunku do statystycznego druku czarno-białego. Zresztą, czy ktokolwiek traktuje obecnie czarno-białe materiały reklamowe poważnie?

Naczelnym celem wszelkich działań jest efektywność. Na zwiększenie skuteczności kampanii marketingowej wpływa personalizacja i wykorzystanie efektu sprzężenia zwrotnego różnych kanałów komunikacyjnych i narzędzi. Te cechy sprawiają, że druk pozostaje ważnym elementem nowoczesnej komunikacji marketingowej. Stanowi również bardzo dobre uzupełnienie dla działań marketingowych opierających się na elektronicznych treściach. Musi jednak spełniać kilka kluczowych warunków - zapewniać szybką realizację zlecenia, dawać możliwość skorzystania z innowacyjnych rozwiązań i być spójny z pozostałymi materiałami graficznymi.

W dobie ogromnej konkurencji na rynku każdy szczegół materiałów marketingowych odgrywa ogromną rolę, a wraz z rozwojem nowoczesnych narzędzi ta reguła zyskuje jeszcze większe znaczenie. Przekazy zawarte w materiałach drukowanych cieszą się większym zaufaniem, są postrzegane jako bardziej ekskluzywne i osobiste niż treści dostępne jedynie w formie elektronicznej. W sytuacji, gdy niemalże z każdej strony jesteśmy bombardowani informacjami z internetu, druk staje się czymś, po co konsumenci sięgają z większym zainteresowaniem. Kolor tożsamy z identyfikacją wizualną marki ma kluczowe znaczenie dla jakości przekazu. Kolor przyciąga uwagę, pozwala zaangażować czytelnika w konsumpcję treści, które mają być podkreślone w komunikacji marketingowej. Aby tak się stało, musi być idealny, a nie tylko zbliżony. Z tego właśnie powodu tak duże znaczenie ma osiągnięcie zgodności z identyfikacją wizualną oraz spójności w trakcie całego procesu produkcyjnego. Od lat branża dąży do wypracowania narzędzi, które pozwolą uzyskać spójność odwzorowania koloru przy zastosowaniu różnych technik druku i w elektronicznej wersji materiałów.

Historyczne bariery

Aby w pełni zrozumieć skalę zmian, których doświadczyliśmy w sferze kolorowego wydruku cyfrowego, należy cofnąć się w czasie o ok. 20 lat. Jak wskazują eksperci PIRY2, pierwsze realizacje druku kolorowego na cyfrowych systemach produkcyjnych przypadają na końcówkę lat 90. Borykano się wtedy z licznymi problemami związanymi z zachowaniem spójności z kolorystyką wydruków realizowanych na systemach produkcyjnych czy uzyskaniem konsekwentnego nasycenia barw w trakcie całego cyklu produkcyjnego. Przez lata brak wsparcia dla workflow RGB i możliwości odwzorowania kolorów Pantone stanowiły przeszkodę dla realizacji niektórych z prac z wykorzystaniem produkcyjnego kolorowego druku cyfrowego. Dlatego właśnie kiedyś bezpieczniej było drukować na offsecie.

Wejście cyfry

Obecna automatyzacja organizacji pracy i zarządzania kolorem w druku to kluczowe czynniki, które sprawiły, że utrzymanie wysokiego standardu druku kolorowego w technologii cyfrowej stało się możliwie i - co najważniejsze - opłacalne. Zastosowanie zaawansowanych technologicznie narzędzi umożliwiło wyeliminowanie czasochłonnych, wykonywanych ręcznie porównań wydruków próbnych i pozwoliło zapewnić takie samo odwzorowanie koloru w całym cyklu produkcyjnym. Postęp technologiczny w dziedzinie odwzorowania barw i uzyskiwania większej spójności pozwala rozszerzać zastosowanie druku i budować nowe kategorie usług agencyjnych oraz tworzyć bardziej spektakularne materiały marketingowe i reklamowe. Barierą, która niegdyś ograniczała wykorzystanie technologii produkcyjnego druku cyfrowego, była niemożność reprodukcji szerokiego spektrum barw sRGB i kolorów Pantone. Dzięki algorytmowi poprawiającemu nasycenie kolorów oraz nowej technologii tonerów High Chroma druk cyfrowy oferuje szerszą niż dotychczas przestrzeń kolorystyczną. Pozwala to połączyć, niezwykle ważną w dzisiejszych czasach, szybkość realizacji, wysoką jakość odwzorowania barw oraz szeroki zakres opcji personalizacji wydruków. Przy czym nie oznacza to podniesienia kosztów związanych z drukiem materiałów. Brak ograniczenia związanego z długim terminem produkcji i koniecznością inwestycji od razu w duży nakład zapewniają również znacznie większy zakres elastyczności. Jest to szczególnie istotne w związku z coraz krótszym cyklem życia informacji, koniecznością natychmiastowej reakcji na ważne z perspektywy marki i jej konsumentów wydarzenia. Technologia cyfrowego druku produkcyjnego daje możliwość wprowadzenia szybkich zmian w wykorzystywanych w działaniach marketingowych materiałach drukowanych, ekspresowej reakcji na działania konkurencji czy konieczności modyfikacji pewnych elementów związanych z kampanią. Te cechy sprawiają, że materiały marketingowe coraz częściej powstają na maszynach cyfrowych, a nie offsetowych.

Taki właśnie był finał historii fluorescencyjnie zielonych woblerów i plakatów. Ze względu na nakład i czas realizacji agencja GRAF z Torunia zdecydowała się na wydruk elementów kampanii w drukarni cyfrowej. Nasycone kolorystycznie materiały wydrukowane w technologii cyfrowej High Chroma spełniły oczekiwania postawione przez klienta. W przyszłości planują stosować technologię druku cyfrowego do produkcji mock-upów oraz wydruków o małych nakładach i o szybkim terminie realizacji. Szczególnie duży potencjał zobaczyli w możliwości precyzyjnej reprodukcji kolorów Pantone z brand booków swoich klientów.

Czym jest zatem doskonałość w poligrafii? Z naszego punktu widzenia to coś znacznie więcej niż tworzenie materiałów, które będą zachwycać wąskie grono specjalistów z branży poligrafii. Naszym zdaniem bowiem doskonałość to nie tylko specjalistyczna jakość, ale przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rynku, umiejętność tworzenia wydruków tak dobrych, że nawet laik poczuje, że jest w nich niezwykłość, a kolor przekazany za ich pośrednictwem będzie impulsem, na którym zależało twórcy materiałów reklamowych. Jakość wyprodukowanych materiałów musi więc wyróżniać i przyczyniać się do budowania przekazu, który pozwoli zrealizować zakładane cele biznesowe.

Mateusz Woźniak

(1) Frank Romano - ekspert w branży poligraficznej, emerytowany profesor Rochester Institute of Technology

(2) PIRA - międzynarodowa organizacja świadcząca usługi badawcze, konsultingowe i informacyjne branży poligraficznej