Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

Doskonałość

w poligrafii

narzędziem

public relations

W jednej z najbardziej znanych scen kultowego amerykańskiego thrillera "American Psycho" członkowie zarządu poważnej firmy z Wall Street porównują swoje wizytówki, oceniając ich jakość, styl, liternictwo.

Ta konfrontacja jest dla nich bardzo istotną próbą prestiżu i wywołuje niezwykłe emocje. Choć scena jest przerysowana, to stanowi ciekawy punkt wyjścia do dyskusji nad rolą doskonałości w poligrafii we współczesnym świecie. Również w public relations.

PR cechuje nieustanne poszukiwanie kontekstów i narzędzi pozwalających stworzyć atrakcyjny i zauważalny dla odbiorcy przekaz. W naturalny sposób czerpiemy z bogactwa produktów poligrafii jako nośników informacji. Poczynając od tak podstawowych narzędzi, jak wszelkie elementy corporate identity, czyli dokumentów firmowych, wizytówek, teczek, zaproszeń, a kończąc na najbardziej nietypowych wydawnictwach, wielkoformatowym outdoorze czy kreatywnych formatach pakietów informacyjnych. Nie sposób wyobrazić sobie, aby PR funkcjonował bez druku. Świadome wykorzystanie pełni jego możliwości świadczy o profesjonalizmie doradcy PR. Jednak związków public relations i poligrafii w dążeniu do doskonałości jest znacznie więcej.

Proste działania z wykorzystaniem pięknie wykonanych produktów poligraficznych są zawsze skuteczne i pomagają budować trwałe relacje z odbiorcą

Doskonałość zwraca uwagę

Codziennie stawiamy sobie pytanie: "Jak się wyróżnić w szumie informacyjnym, aby nas zapamiętano?" Jesteśmy atakowani przekazami z każdej strony, jednak rzadko pozostają one w naszej świadomości. Nawet dzisiaj, w świecie elektronicznych przekazów, każdy dobry doradca PR pamięta, że fizyczne, tradycyjne dotarcie do odbiorcy daje mocny efekt. Chcemy, aby pakiet informacyjny czy zaproszenie stanowiły nie tylko nośniki przekazu zachęcające do zainteresowania się danym tematem, ale również aby pozostały na biurku odbiorcy jako pamiątki, gadżety, a najlepiej przedmioty użytkowe. Nie bez powodu tradycyjnym, chętnie przyjmowanym, jakże przydatnym nam wszystkim tzw. giftem są wszelkiego typu kalendarze, pendrive'y, smycze czy powerbanki. Niby wyświechtany standard, a potrafi wywołać świetne wrażenie, jeśli tylko jest doskonały w swojej formie. Często pomysłowo wykorzystany druk cyfrowy daje nieograniczone możliwości. Niejednokrotnie na organizowanych przez Partner of Promotion imprezach goście otrzymywali personalizowane kalendarze czy własne zdjęcia z autografami znanych osób. Proste działania z wykorzystaniem pięknie wykonanych produktów poligraficznych są zawsze skuteczne i pomagają budować trwałe relacje z odbiorcą.

Doskonałość pretekstem do promocji

Produkt poligraficzny bywa nie tyle narzędziem komunikacji, ile jej przyczyną. Jakże często, zwłaszcza w branży FMCG czy spożywczej, wprowadzenie nowego opakowania stanowi podstawę PR produktu. W Partner of Promotion wciąż otrzymujemy zapytania o koncepcje kampanii wokół nowego opakowania kosmetyku, piwa, mocnych alkoholi czy odżywek dla niemowląt. Szyliśmy więc ze znanymi polskimi projektantami Żubranko dla Żubrówki, prowadziliśmy kampanię nowej butelki Martini projektu Dolce & Gabbana. Prekursorem takiego podejścia była niewątpliwie marka Absolut, która uznała opakowanie produktu, czyli butelkę, za głównego bohatera wszystkich kampanii realizowanych w ciągu ostatniego półwiecza. Doskonałość opakowania miała gwarantować jakość produktu zawartego w butelce. Podkreślenie tej doskonałości powierzono tak wielkim amerykańskim artystom, jak Andy Warhol, Keith Haring czy Kenny Scharf.

Doskonałość wkracza w nową erę

W Partner of Promotion już od 20 lat śledzimy rozwój rynku nowoczesnej poligrafii. Tendencja jest stała: poszukiwanie nowatorskich rozwiązań przykuwających uwagę oraz kompilacja narzędzi istniejących fizycznie z możliwościami świata cyfrowego. Druk coraz częściej idzie w parze z rozwiązaniami interaktywnymi. Ciekawym przykładem była akcja koreańskiej sieci supermarketów Homeplus. Wykorzystując rosnący trend zakupów on-line oraz fakt, iż Koreańczycy to jeden z najbardziej zapracowanych narodów na świecie, firma postanowiła stworzyć wirtualno-stacjonarny market na jednej ze stacji metra. Na ścianach zamontowano podświetlane wydruki imitujące sklepowe półki z produktami. Każdy artykuł opatrzony został ceną i kodem QR. Przy pomocy aplikacji na smartfony przechodnie mogli błyskawicznie zrobić zakupy, skanując kody, a kurier dostarczał produkty bezpośrednio do domów. Akcja ta zapewniła Homeplus ogromny przyrost rejestracji użytkowników w sklepie internetowym, a w dłuższej perspektywie wprowadziła firmę na pozycję lidera wśród koreańskich supermarketów spożywczych. Efekt PR, który został wygenerowany dzięki temu rozwiązaniu, zapewnił Homeplus rozpoznawalność o zasięgu ogólnoświatowym.

Doskonałość innowacyjnych urządzeń

Urządzenia poligraficzne i ich funkcjonalność same w sobie często stanowią podmiot działań PR. Technologie wykorzystywane zwłaszcza w błyskawicznie rozwijającej się małej poligrafii można przedstawić w taki sposób, aby stały się świetnym tematem dla mediów. Przykładem może być tu urządzenie ES9541 firmy OKI - pierwsza na rynku pięciotonerowa drukarka umożliwiająca druk w CMYK plus białym. Co to oznacza? Przy planowanych niskich nakładach zastąpimy nią offset, a więc coś, co dostępne było wcześniej wyłącznie dla profesjonalnych wydawców, jest teraz praktycznie dla każdego. Kampania informacyjna dotycząca urządzenia obejmuje więc nie tylko media poligraficzne i nowych technologii, ale również branże wykorzystujące taki druk w swojej codziennej pracy.

Doskonałość PR to również bycie na bieżąco z poligrafią

Tak jak w przypadku innych obszarów komunikacji każdy doradca PR powinien śledzić najbardziej aktualne trendy w rozwoju wykorzystywanych narzędzi, wśród nich również druku. Dlatego tak dużą wartość dla nas, praktyków PR, niesie ze sobą wydawnictwo "Print Partner - doskonałość w poligrafii". Stanowi ono komplementarne kompendium wiedzy o współczesnym rynku poligrafii, nowoczesnych możliwościach druku, zaawansowanych materiałach czy rozwiązaniach. Może być inspiracją dla wszystkich, którzy poszukują ciekawych pomysłów na niebanalne i zwracające uwagę nośniki. Polecam do wykorzystania w codziennej pracy.

Paweł Czermak,

account director, Agencja PR Partner of Promotion