Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

Katarzyna Pomorska

Drugie

życie druku

Żyjemy w czasach powszechnej digitalizacji. Intensywny rozwój technologiczny powoduje duże ułatwienia, lecz regularnie pojawiają się głosy, że zabija tradycyjny druk. Czy aby na pewno?

Prognozy wszelkiej maści specjalistów o definitywnej śmierci druku słychać od lat. Coraz częściej dochodzą do nas niepokojące komunikaty o likwidacji tradycyjnych tytułów prasowych i przenosinach do cyfrowych mediów. Czy los tradycyjnego druku jest przesądzony? Nic bardziej mylnego.

Co prawda odbiorcy zaprzyjaźnili się z wygodą cyfrowych narzędzi, ale jeszcze nie zapomnieli o mediach tradycyjnych. Wciąż cenią sobie papier, chyba nawet bardziej niż przedtem. I nie mówimy tu wyłącznie o czytelnikach wychowanych w kulturze mediów drukowanych. Wręcz przeciwnie - często to młodsi odbiorcy zwracają uwagę na media papierowe.

To właśnie dzięki lojalnym odbiorcom, umiejącym docenić dobrą poligrafię, na rynku wydawniczym rozwija się nowa nisza. Wykorzystując nowoczesne możliwości technologiczne, drukarnie oferują wydawnictwa na najwyższym światowym poziomie. Mowa tu o ekskluzywnych, kolekcjonerskich magazynach, prasie branżowej i rynku książki, który po ciężkich latach zdaje się przeżywać swój renesans.

Sukces nowych wydawnictw to oczywiście zasługa technologii drukarskich, które przez ostatnie lata znacznie się rozwinęły, ale również dobrego projektowania, zgodnego z zachodnimi trendami wydawniczymi.

Jak się miewa druk w reklamie?

O kondycję druku w świecie reklamy zapytaliśmy Katarzynę Pomorską, dyrektor kreatywną działu BTL w warszawskiej agencji reklamowej Grey Group.

Klienci z niezrozumiałych powodów coraz rzadziej zlecają agencjom nadzór nad procesem druku. A to zawsze kończy się raczej marnymi efektami i niewykorzystaniem potencjału technologicznego - mówi Pomorska. Według niej, klienci powinni nabrać większego zaufania do pracowników agencji, gdyż to oni, mając duże doświadczenie w poligrafii najlepiej wykorzystają możliwości współczesnych drukarni. Ściślej mówiąc, chodzi o obecność specjalistów przy pracy drukarza, kontrolę i przede wszystkim współpracę pracownika kreatywnego z pracownikiem drukarni.

Połączenie solidnych rzemieślniczych umiejętności, digitalowej technologii druku i projektowania gwarantuje niestandardowe efekty, daleko odbiegające od stereotypowej i nudnej poligrafii.

Pomorska podkreśla również, że istnieją sektory reklamowe, jak na przykład Shopper Marketing, które bez dobrych materiałów drukarskich nie mają prawa istnieć na rynku reklamowym. Dobrze zaprojektowane opakowania produktów i atrakcyjne materiały POS mogą podnieść sprzedaż o blisko 20 procent. To wynik podobny do tego, który jesteśmy w stanie osiągnąć dobrą kampanią reklamową w internecie.

Pomorska wierzy w skuteczność materiału drukowanego jako nośnika reklamy. Skąd to przekonanie? Jak mówi: - Nie wymyślono i zapewne nikt nie wymyśli medium tak bliskiego człowiekowi jak druk. Papier można dotykać, poznać jego strukturę, zapach, pobawić się nim. Nic lepiej nie przykuje uwagi odbiorcy jak świetnie wykonana reklama na tradycyjnym nośniku.

Trudno nie zgodzić się z Katarzyną Pomorską w kwestii siły druku. Pozostaje jedynie zachęcić do wykorzystywania jego potencjału w zgodzie z obowiązującymi światowymi trendami. Jak widać, druk ma i będzie miał się bardzo dobrze.

przygotował Andrzej Tuka