Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

źródło: FM Brooks

Organizatorzy targów InPrint: Marcus Timson, Stefanie Thiele i Frazer Chesterman

Nowe rozwiązania

w druku przemysłowym

Zastosowanie poligrafii w przemyśle ma bardzo długą tradycję. Wykorzystywane technologie rozwijają się w odpowiedzi na zapotrzebowania producentów. Rozwój ten jest bardzo szybki, jednak nie wykorzystuje wszystkich swoich możliwości.

Swoistą barierą uniemożliwiającą maksymalne wykorzystanie potencjału rozwojowego jest to, co jest jednocześnie jego siłą napędową, czyli silne związanie druku przemysłowego z produkcją. Ta izolacja, oderwanie się technologii druku przemysłowego od poligraficznego zaplecza były inspiracją dla Frazera Chestermana i Marcusa Timsona do podjęcia próby zebrania technologii funkcjonujących w druku produkcyjnym w ramach imprezy targowej. Prezentacja możliwości druku przemysłowego może być również bardzo pożyteczna dla technologii stosowanych w klasycznej poligrafii. Pierwsze targi InPrint odbyły się w kwietniu 2014 r.  w Hanowerze, kolejna edycja we wrześniu 2015 r.  w Monachium, następna w 2016 r.  w Mediolanie.

Warto zacząć od ustalenia, czym jest druk przemysłowy. Według definicji przyjętej przez organizatorów targów InPrint, pojęcie to obejmuje wszelkiego rodzaju aplikacje naniesione na produkt - przykładem tak rozumianego druku przemysłowego może być logo widniejące na pralce czy też klawisze w laptopie. Do sektora druku przemysłowego zalicza się również całość druku opakowaniowego. W tym rozumieniu technika druku przemysłowego jest potężnym narzędziem marketingowym: umożliwia przekazanie informacji oraz identyfikację marki. Kolejnym przykładem zastosowania druku przemysłowego są obwody drukowane oraz drukowane tranzystory krzemowe stanowiące kolejny etap rozwoju elektroniki. Najważniejszą cechą wszystkich tych przypadków, a tym samym wyróżnikiem druku przemysłowego, jest to, że stanowi on jeden z podprocesów produkcyjnych oraz swego rodzaju integralny komponent produktu. Fakt ten ma istotne skutki dla technologii druku przemysłowego, jako że musi ona podlegać wyjątkowo rygorystycznym wytycznym.

Najważniejsze technologie druku przemysłowego

Wśród technologii prezentowanych na stois- kach wystawców targów InPrint największe znaczenie miały: sitodruk, cyfrowy druk inkjetowy oraz druk 3D.

źródło: Marabu

Techniki sitodruku wykorzystane w wyposażeniu samochodu

Sitodruk

Sitodruk jest jedną z najpopularniejszych i najważniejszych technologii druku przemysłowego, w związku z czym był on jednym z najważniejszych elementów targów InPrint 2014. W trakcie przygotowań do ostatniej edycji wydarzenia organizatorzy skontaktowali się z liczną grupą ekspertów z dziedziny poligrafii. Celem przeprowadzonych rozmów było ustalenie definicji druku przemysłowego oraz omówienie kwestii kluczowych dla rozwoju branży. Jednym z przepytanych ekspertów był Robin McMilllan, pełniący funkcję menedżera Sun Chemicals.

- Druk sitowy w dalszym ciągu jest najpopularniejszą stosowaną technologią poligraficzną na świecie. Co oczywiste, w użyciu jest więcej maszyn offsetowych oraz drukarek biurowych, jednak to sitodruk jest najczęściej wykorzystywany. Znajduje on zastosowanie w bardzo wielu branżach. Co istotne, wciąż odnotowuje wzrost popularności, w przeciwieństwie do innych technik poligraficznych, które cierpią z powodu spadku popytu. To powszechne zainteresowanie drukiem sitowym nie jest oczywiście przypadkowe. Po pierwsze, technologia ta jest jedną z najbardziej elastycznych. Stosując druk przemysłowy, jesteśmy w stanie wykonać nadruk na przedmiocie o dowolnym kształcie oraz zadrukować praktycznie dowolnie dużą powierzchnię. Dostęp do tej technologii oraz niezbędnych w jej przypadku produktów, takich jak farba, jest relatywnie łatwy w porównaniu do innych procesów druku przemysłowego, takich jak chociażby druk inkjetowy. Należy też zauważyć, że farby wykorzystywane w druku sitowym są wyjątkowo zaawansowane technologicznie. Co więcej, część maszyn służących do sitodruku może być personalizowana, a dostosowanie techniki druku sitowego do potrzeb danego przedsiębiorstwa nie niesie z sobą dużych kosztów - pozwala za to na osiągnięcie bardzo wysokiej jakości. Druk sitowy relatywnie łatwo można zintegrować z innymi procesami druku, takimi jak offset, tampondruk, druk fleksograficzny oraz cyfrowy druk inkjetowy - mówił przedstawiciel Sun Chemicals.

Organizatorzy mieli okazję rozmawiać również z Friedrichem Goldnerem z firmy Marabu. Tematem rozmowy był inteligentny druk sitowy.

Urządzenia takie jak smartfony i tablety nie miałyby racji bytu i nie mogłyby działać, gdyby nie poligrafia. Druk sitowy stał się niekwestionowanym liderem w kategorii produkcji elektroniki użytkowej

- Pojęcie inteligentnego druku sitowego staje się coraz bardziej popularne ze względu na nowy nurt w dziedzinie komunikacji i elektroniki użytkowej. Narodził się on dzięki działalności firm, takich jak między innymi Apple. Faktem jest, iż w 2012 r. wyprodukowano 700 mln ekranów dotykowych do smartfonów. Faktem jest również to, że urządzenia takie jak smartfony i tablety nie miałyby racji bytu i nie mogłyby działać, gdyby nie poligrafia. Druk sitowy stał się niekwestionowanym liderem w kategorii produkcji elektroniki użytkowej. Technologia sitodruku nie ma sobie równych w przypadku zadrukowania linii prostych i kantów: nie generuje ona efektu zygzakowatych linii i pozwala na osiągnięcie wyjątkowej precyzji. Standardy jakości w przypadku elektroniki użytkowej są niebywale wysokie, a zadruk musi być dokładny co do nanometrów. Dzięki tak precyzyjnym metodom druku producenci są w stanie zaoferować wyjątkowy projekt graficzny i wygląd całego urządzenia. Kolejnym istotnym czynnikiem jest gęstość druku. Aby elektronika znajdująca się np. w iPhonie była niewidoczna, gęstość czarnego czy białego atramentu musi być bardzo wysoka. Standardem produkcji ekranów dotykowych obecnie jest użycie podwójnej warstwy szkła oraz laminowanie jej wraz z elementem zawierającym całą elektronikę. Najnowocześniejsza technologia OGS (One Glass Solution) stosowana obecnie w najbardziej ekskluzywnych urządzeniach polega na wykorzystaniu pojedynczej warstwy szkła oraz umieszczeniu elektroniki w bezpośrednim sąsiedztwie elementów drukowanych. Dlatego też druk musi być odporny na działanie ekstremalnie wysokich temperatur, rzędu 300 st. C, oraz silnych substancji chemicznych. Tylko sitodruk jest w stanie spełnić te wymagania ze względu na wysoką zawartość żywicy umożliwiającą wysoki poziom odporności - mówi Friedrich Goldner.

Technologia ta znajduje zastosowanie również na innym etapie produkcji smartfonów - ekrany dotykowe są zadrukowywane maskującą warstwą ochronną, która umożliwia bardziej precyzyjne cięcie szkła i zapobiega dostawaniu się drobinek kurzu, które mogłyby zarysować powierzchnię. To tylko kilka przykładów zastosowań druku sitowego w druku przemysłowym. Według specjalistów, druk sitowy nie straci na popularności, dopóki będzie się rozwijał sektor elektroniki użytkowej.

źródło: Inkjet Forum India

Chińska firma Digitex posiada moce do 130 mln m.b. zadruku rocznie, w tym około 15 mln m.b. w technologii wyłącznie cyfrowej

Inkjetowy druk cyfrowy

Powszechnym zastosowaniem inkjetu jest druk paneli ściennych i podłogowych

źródło: Videojet Technologies

Opakowania w przemyśle farmaceutycznym wymagają najwyższej jakości kodowania, gdzie czytelność i kontrast są niezwykle ważne, a więc konieczne jest użycie specjalnych tuszów

Przemysłowy druk inkjetowy oferuje wiele nowych możliwości producentom: umożliwia produkcję krótkich serii, masową personalizację oraz bardziej elastyczną produkcję. Ale czy przyszłość druku przemysłowego będzie cyfrowa? Według wielu komentatorów i analityków rynku poligrafii, druk cyfrowy wnosi olbrzymią wartość dodaną, ale nie może zastąpić całkowicie obecnie stosowanych technologii analogowych.

- Druk cyfrowy z pewnością ożywia rynek, ale nie wierzę, by zastąpił tradycyjne technologie. Jednak generuje on wartości, które do tej pory nie istniały - mówi Clive Ayling, menedżer zarządzający TTP Meteor.

- Możliwość masowej personalizacji oferowana przez druk cyfrowy jest czymś wyjątkowym. Połączenie inkjetu i technologii druku cyfrowego pozwala na pełną personalizację opartą na różnego rodzaju danych. Tego druk analogowy nie będzie w stanie nigdy zaoferować - mówi Mark Hanley, prezes I.T. Strategies.

Pozostali rozmówcy, do których dotarli organizatorzy targów InPrint, wskazują na nowe możliwości, jakie druk inkjetowy otwiera przed projektantami.

- Nasi klienci realizują projekty, które wcześniej, przed wprowadzeniem technologii druku inkjetowego, były nie do pomyślenia. Projektanci mają większe możliwości stworzenia czegoś zupełnie nowego i zaoferowania swoim klientom nowej wartości dodanej. Ten potencjał jest dla nas czymś ekscytującym - mówią Roberto Zinser i Ed Lensen reprezentujący firmę Canon.

Z tą obserwacją zgadza się Tim Phillips z firmy Xennia:

- Inkjet daje projektantom zupełnie nowe możliwości. Skłania ich do eksperymentów, które były niemożliwe przy wykorzystaniu tradycyjnych technik, takich jak grawiura. Wcześniej zniechęcały do tego przede wszystkim koszty ewentualnych błędów, nieporównywalnie wyższe niż w przypadku inkjetu. Takie podejście znacząco zwiększa innowacyjność. Zasadniczą zaletą technologii druku inkjetowego jest redukcja ryzyka przy jednoczesnym udostępnieniu szerokiego pola zupełnie nowych możliwości w zakresie projektowania, niezależnie od użytego materiału: tekstyliów, ceramiki, szkła, drewna, plastiku, laminatów i innych podłoży stosowanych do dekorowania. Kolejną zaletą technologii druku ink- jetowego jest fakt, że pozwala on na skrócenie czasu od projektu do produkcji, również w przypadku krótkich serii - mówi Tim Phillips.

Druk inkjetowy znajduje zastosowanie również w branży mody, szczególnie w przypadkach szybkiej produkcji, czyli tak zwanego fast fashion. Jak mówi Alessandra Borghi, dyrektor sprzedaży w Kiian Digital, obecnie można zaobserwować ogromne zmiany w zakresie produkcji tkanin.

- Dla detalistów, takich jak Zara, bardzo ważna jest możliwość szybkiej odpowiedzi na zapotrzebowanie wynikające zarówno z tempa, w jakim zmieniają się gusta, jak i popytu specyficznego dla danego lokalnego rynku. Masowa produkcja nie jest w stanie zaspokoić tego popytu między innymi ze względu na wydłużony czas realizacji. Przechowywanie ogromnych ilości wyprodukowanych niskim kosztem ubrań straciło swój sens, ponieważ moda zmienia się coraz szybciej. Fast fashion wymaga szybkiego projektowania i szybkiej produkcji. Druk cyfrowy na tekstyliach znacząco zbliżył się do rynków detalicznych, co oznacza lepsze wyniki sprzedaży, redukcję stanów magazynowych przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka i kosztów - mówi Alessandra Borghi.

Mimo tych nowych, ekscytujących możliwości rynek masowej produkcji odzieży ma się bardzo dobrze. Według specjalistów, rozwój nowych technologii nie odbywa się jednak kosztem procesów analogowych, ale jest odpowiedzią na zupełnie nowe zapotrzebowanie.

- Druk cyfrowy znajduje zastosowanie tylko w przypadkach, w których kończą się możliwości technologii analogowych. Wykorzystuje się go również wtedy, gdy może zapewnić wyższą jakość. Czasem druk cyfrowy stanowi swego rodzaju dodatek do technik analogowych i jest zintegrowany w całość procesu produkcji, pozwalając przy tym na znaczną redukcję kosztów, sięgającą 30 procent. Jak widać, druk cyfrowy nie zastępuje, ale uzupełnia technologie analogowe, które w dalszym ciągu są znacznie tańsze - mówi Mark Hanley.

Zadruk i dekorowanie powierzchni płaskich, takich jak podłogi, staje się coraz powszechniej stosowaną techniką i jednym z najbardziej wyrazistych przykładów rozwoju rynku inkjetowego. Jest to również wstęp do bezpośredniego zadruku zakrzywionych powierzchni z plastiku czy szkła. Niemieckie spółki, takie jak Till, Hinter- kopf czy Kammann, już zaprojektowały maszyny, które są w stanie odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Z kolei Machines Dubuit z Francji, Cyan Tec z Anglii i INX Digital z Włoch rozwijają technikę, która umożliwi zadruk zakrzywionych powierzchni przedmiotów wykonanych ze szkła, metalu czy plastiku. Ta technika może zrewolucjonizować rynek druku etykiet, jako że wówczas zniknie potrzeba ich stosowania. Bezpośredni zadruk przedmiotów staje się coraz powszechniejszy i wykorzystuje się go jako uzupełnienie działań marketingowych i promocyjnych, zwiększając efektywność kontroli magazynowej i etykietowania. Daje również nowe możliwości komunikowania się z odbiorcą.

- Zainteresowanie drukiem direct-to-shape jest coraz większe ze względu na generowaną wartość dodaną. Możliwość ograniczenia kosztów związanych z drukiem etykiet jest atrakcyjna dla każdego producenta. Co więcej, technologia ta umożliwia kreatywne wykorzystanie powierzchni produktu: pozwala na masową personalizację oraz dostosowanie do specyfiki lokalnej oraz szybkie kampanie marketingowe - takie jak drukowanie wyniku meczu na etykietach piwa sprzedawanego w barach przy boiskach - mówi Mark Alexander z firmy Xaar.

Obecnie można obserwować powstawanie nowych rynków związanych z technologią druku inkjetowego. Jak wskazują specjaliści, ten trend utrzyma się i wzmocni, jako że technologia druku inkjetowego staje się coraz bardziej elastyczna, szybka i lepsza jakościowo. Szacuje się, że do 2022 r.  wartość tego sektora wzrośnie do 20 mln dolarów. To oznacza, że coraz więcej firm działających w różnych sektorach rozwinie się dzięki kreowaniu nowej wartości dodanej. Powstaną nowe firmy, których celem będzie zaspokojenie tych nowo powstałych potrzeb. Jednak najbardziej znacząca część sektora druku przemysłowego będzie nadal należała do technik analogowych.

źródło: jasonlcurby.com

źródło: 3Ding

źródło: www.bloomberg.com

Druk 3D w pełnym kolorze, w rozdzielczości HD z wykorzystaniem skanera 3D. Drukarka ZPrinter 650

Druk 3D coraz powszechniej jest wykorzystywany przez architektów. Żaden rysunek czy animacja komputerowa nie jest w stanie tak przedstawić klientowi projektu

Wydrukowane w technologii 3D nos i ucho stały się sensacją w 2013 roku. Pięcio- i dziesięcioletnie plany Organovo Holdings Inc. zakładają wykorzystanie komórek własnych pacjenta do wydrukowania uszkodzonych fragmentów czy też całych nowych narządów

1
2
3

Druk 3D

Trzecią z najważniejszych technologii druku przemysłowego jest druk 3D. Pojawiają się opinie, że nie należy on do prawdziwych technik poligraficznych, należy jednak zauważyć, że od samego początku druk 3D był wykorzystywany w druku przemysłowym. Sektor ten jest niewątpliwie najbardziej ekscytującym i innowacyjnym z trendów. Stanowił on jednak bardzo niewielką część technik pokazanych przez ubiegłorocznych wystawców InPrint. Można uznać, że są to odwrócone proporcje: na ogół techniki druku 3D cieszą się ogromnym zainteresowaniem mediów i opinii publicznej. Dzięki temu potencjał, jaki tkwi w technologii druku 3D, jest powszechnie znany. W sektorze druku przemysłowego wykorzystuje się technologię 3D do szybkiego wykonywania prototypów oraz produkcji specjalistycznych komponentów.

Obecnie wartość rynku druku 3D jest niższa, niż można by się tego spodziewać. Wciąż ma on jednak ogromny potencjał. Według szacunków ekonomistów z banku Credit Suisse, wartość światowego rynku druku 3D pod koniec 2012 r.  wyniosła 2 mld dolarów. Wartość ta ma się podwoić do końca 2015 roku. Według badaczy, liczba sprzedanych maszyn w cenie poniżej 100 dolarów wyniesie przynajmniej 100 tysięcy.

Targi InPrint to inicjatywa FM Brooks będącej częścią Mack Brooks Exhibitions Group. Jest to jedyne wydarzenie branżowe w całości poświęcone technologiom w druku przemysłowym wykorzystywanym przez rosnącą liczbę firm różnych branż. Ma stanowić platformę wymiany wiedzy i doświadczeń między podmiotami działającymi w sektorze druku 3D, druku cyfrowego, inkjetowego, produkcji komponentów, dostawców i odbiorców zainteresowanych drukiem przemysłowym.

InPrint jest wydarzeniem umożliwiającym spotkanie przedstawicieli firm poligraficznych z producentami m.in. ceramiki, elektroniki oraz projektantami mody i architektami. Ostatnia edycja targów, która odbyła się w Hanowerze w kwietniu 2014 r. , przyciągnęła 110 wystawców oraz 7 tys. gości z całego świata.

w opracowaniu wykorzystano materiały FM Brooks