Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

Opakowania w handlu detalicznym

Dynamika rozwoju handlu detalicznego ma zasadniczy wpływ na opakowania.

Silny nacisk na obniżanie kosztów inspiruje do tworzenia nowatorskich rozwiązań, które zmniejszają wydatki ponoszone w całym cyklu życia produktu. Sprzedawcy detaliczni są zmuszeni do nieszablonowego sposobu myślenia o roli opakowań i ich wykorzystaniu, tak aby zwiększyć ich wydajność i zatrzeć granice między opakowaniem, wyposażeniem sklepu i komunikacją marketingową. Dodatkowo coraz istotniejszym aspektem opakowania staje się również jego wpływ na środowisko naturalne: materiały wykonane z włókien mają w tym zakresie dużą przewagę ze względu na ich odnawialność i możliwość odzyskania surowca wtórnego.

Na rolę detalicznych opakowań artykułów żywnościowych ma wpływ kilka zjawisk obecnych w handlu detalicznym i branży opakowań detalicznych:

Wkroczenie detalistów na rynek internetowy

Sprzedaż internetowa to trend widoczny w różnych sektorach handlu detalicznego.

Ostatnio zaczyna także szybko wzrastać - mająca dotychczas marginalne znaczenie - internetowa sprzedaż żywności. Wprawdzie w większości krajów Europy wciąż sięga ona zaledwie kilku procent, jednak szacuje się, że za 10 lat w Wielkiej Brytanii, która jest europejskim liderem internetowej sprzedaży żywności, udział tej formy zakupów wzrośnie do 20 procent. Niedawno także Amazon wkroczył na rynek produktów spożywczych z marką Amazon Fresh i oferuje darmowe dostawy tego samego dnia w wybranych regionach Stanów Zjednoczonych.

Ponieważ coraz więcej firm wybiera rynek internetowy, zmienia się funkcja opakowania. Detaliści szukają nowych sposobów uatrakcyjnienia szarych opakowań przesyłanych pocztą. Na przykład europejski sprzedawca odzieży Mr. Porter korzysta z pudełek wykonanych z materiałów wysokiej jakości z atrakcyjnym nadrukiem na zewnątrz i osobistą notką do klienta wewnątrz. Brak możliwości wypróbowania produktów kupowanych przez internet powoduje, że nabywcy zwracaj?? nawet 30-40 proc. kupionych artykułów. Dlatego opakowanie musi się łatwo otwierać i zamykać, aby udogodnić konsumentom zwrot i zmniejszyć ilość odpadów.

Dziś wielu sprzedawców internetowych stosuje własne warianty opakowań, lecz przewiduje się, że zostaną stworzone standardy.

źródło: Stora Enso "Punkt widzenia"

  • Sukces dyskontów. W większości krajów europejskich znaczenie dyskontów wzrasta.
  • Zwiększony wskaźnik penetracji marek własnych. Produkty sprzedawane pod marką własną sklepu są coraz bardziej popularne i wyrafinowane, a przy tym coraz prężniej konkurują z tradycyjnymi markami.
  • Nowoczesna technologia opakowań. Ponieważ koszty są stale obniżane, na rynku pojawiają się różne formy wykorzystania innowacyjnej technologii w zakresie opakowań.
  • Wkroczenie detalistów na rynek internetowy. Coraz więcej zakupów jest dokonywanych przez internet.
  • Większy nacisk na zrównoważony rozwój. Konsumenci oczekują, że kupowane produkty i opakowania zostały wytworzone bez szkody dla środowiska.

Cała dynamika nowoczesnego handlu detalicznego w branży spożywczej i opakowań, w połączeniu z zażartą walką o konsumentów i miejsce na sklepowych półkach, skutkuje poważnymi wyzwaniami dla detalistów i właścicieli marek.

Przemysł opakowań

Rywalizacja o klienta detalicznego inicjuje powstawanie wielu ciekawych rozwiązań. Jednym z nich jest narzędzie powstałe dzięki współpracy pomiędzy firmą Smurfit Kappa a zajmującą się śledzeniem wzroku internautów firmą EyeSee.

To nowe internetowe narzędzie pozwala właścicielom marek szybciej przetestować opakowania gotowe na półkę. Przez wykonanie ich wizualizacji na półce wirtualnego supermarketu i zestawianie wyników śledzenia wzroku oglądających, rejestrowanego przy pomocy kamer internetowych, można zrozumieć, jaki wpływ mają na kupujących. Pełna analiza wyników - włącznie z danymi i liczbami dotyczącymi tego, na ile produkt wyróżniał się spośród innych, został zapamiętany i zaciekawił kupującego - przekazywana jest po tygodniu.

źródła: Stora Enso "Punkt widzenia", Smurfit Kappa - informacja prasowa