Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

Polscy twórcy opakowań

Muszę pogratulować twórcom opakowań w Polsce. Tym, którzy zamawiają, projektują i produkują, albowiem według mojej opinii jesteśmy na najwyższym poziomie w Europie, jeśli chodzi o jakość opakowań.

Są studia, które kształcą grafików w projektowaniu opakowań i przygotowaniu ich do druku. Jednak na wagę złota są graficy zatrudnieni w przygotowalniach usługowych i w drukarniach, gdyż praktyczna wiedza może powstać na bazie tego, co przekażą inni, a często każdy chroni swoje umiejętności i sposoby przygotowania danej pracy. Dużo też zależy od sposobów współpracy grafików z drukarnią. Grafik po przygotowaniu nowej serii wzorów opakowań zanim przekaże projekty do wykonania płyt, musi przetestować przejścia tonalne, które może wykorzystać - zejścia do zera, mieszanie kolorów, zastosowanie kolorów dodatkowych w danej grafice i jeżeli nie współpracuje z drukarnią, to nie będzie miał dobrych rezultatów. Drukarnie też zdają sobie sprawę, że od czasu do czasu należy udostępnić maszynę dla takich testów, jeśli chce się drukować coraz lepsze opakowania. Bardzo ważna jest współpraca wszystkich zaangażowanych w proces tworzenia opakowań od autora pomysłu, tego, który zamawia, grafika i drukarni, ale także i dostawcy materiałów i technologii.

Pamiętajmy, że tę wysoką jakość można uzyskać dzięki rozwojowi technologii. Jakość rozpoczyna się od grafika, który projektuje opakowanie i następnie tak dostosowuje projekt, aby je można było w danej technologii wykonać. Dobrze, jeżeli w sukurs przychodzi mu dobre narzędzie do przekazania zamysłu, jak na przykład dobra płyta, która nie ogranicza go w tworzeniu.

Jacek Galiński, account manager packaging, Kodak Polska