Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

źródła: QR My Business, InterSpar

W poszukiwaniu nowych możliwości druku. Wykorzystanie kodów QR, zastosowanie produkcyjnego druku cyfrowego

Trendy

w poligrafii

Rozwój nowoczesnych technologii przyczynił się do ogromnego rozkwitu poligrafii. Proces ten jest doskonale widoczny nie tylko z perspektywy samej branży, ale również klienta.

Dzięki coraz większym możliwościom oferowanym przez najnowsze technologie i rosnącej popularności druku cyfrowego rośnie elastyczność, zakres usług oraz ich jakość. Obniża się natomiast czas realizacji i koszt produkcji. Nie bez znaczenia jest również dostępność. Rozwój platform web-to-print pozwala na wycenianie i zlecanie prac przez dwadzieścia cztery godziny na dobę i siedem dni w tygodniu. Na popularności zyskuje również trend tworzenia wewnętrznych punktów druku.

Czas przestaje być ograniczeniem - chcemy eksperymentować

Czas wykonania usługi i opłacalność realizacji jedynie dużych nakładów przestają być dla zakładów poligraficznych ograniczeniem przy zawieraniu umów. Materiały nie muszą już być drukowane na zapas, a nowoczesne maszyny wykorzystywane obecnie w poligrafii pozwalają zapomnieć o terminach realizacji sięgających tygodnia lub nawet go przekraczających. Dzięki temu możliwe jest eksperymentowanie, tworzenie wielu różnych wersji testowych i materiałów personalizowanych. Nowoczesny druk pozwala się wyróżnić wśród konkurencji i komunikować z klientami w sposób, który nie będzie anonimowy. Umożliwia szybką i tanią reakcję na działania konkurencji oraz pozwala na przekazanie treści w sposób bardziej osobisty i spersonalizowany. Ma to kluczowe znaczenie na etapie budowania relacji i wizerunku. Dzięki tym zmianom materiały drukowane są nadal i chętniej wykorzystywane w komunikacji z klientami i w działaniach promocyjnych.

Jakość w centrum uwagi

Producenci sprzętu widzą potrzebę ciągłego rozwoju, dlatego stale pracują nad nowymi możliwościami i funkcjonalnościami. Śmiało można stwierdzić, że na pierwszy plan wkracza jakość - coraz większa precyzja, nowe technologie i efekty wykończenia. Wraz z rozwojem internetu ewoluują funkcje, które spełniają materiały drukowane. Coraz częściej traktowane są jako zaproszenie, swoisty most łączący odbiorcę z kolejnymi kanałami, za pośrednictwem których chcemy do niego dotrzeć - jeden ruch telefonem komórkowym po kodzie QR na ulotce prowadzi do dedykowanej strony www. Materiały drukowane muszą przyciągać uwagę i interesować odbiorców. Aby uzyskać taki efekt, konieczne jest perfekcyjne wykonanie, wykorzystanie wysokiej jakości podłoży oraz nasyconych kolorów.

Centralny Punkt Druku - pełna realizacja zadań

Rozwój technologii pozwala na znacznie większy zakres automatyzacji pracy niż kiedyś. Przekłada się to bezpośrednio na niższy poziom skomplikowania obsługi systemów druku produkcyjnego. Kolejnym aspektem jest liczba oferowanych funkcji - w zależności od specyfikacji danego modelu pojedyncza maszyna może zrealizować pełen zakres prac związanych z tworzeniem broszury czy książki. Kompleksowa realizacja zadań druku wewnątrz organizacji pozwala na lepsze planowanie nakładów budżetowych ponoszonych na drukowanie. Prace realizowane zgodnie z planem czy te "na wczoraj" mają ten sam, stały koszt. Jakie ma to znaczenie dla budżetu? Wystarczy spojrzeć na cenniki ekspresowych usług w punktach 24/7.

Kilka faktów: Elastyczność, krótki czas realizacji kluczem do skutecznej komunikacji

We współczesnej komunikacji w znacznie większym stopniu niż dotychczas kluczowe znaczenie ma czas reakcji na zlecenie. Pokazuje to przykład jednego z naszych klientów, który zdecydował się na inwestycję we własny system druku.

Mateusz Woźniak , dyrektor sprzedaży systemów produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska

Mateusz Woźniak z branżą poligraficzną związany jest od 1998 roku. Jest absolwentem Wydziału Mechaniki Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. Studiował również podyplomowo na Wydziale Poligrafii Politechniki Warszawskiej.

W firmie Konica Minolta Mateusz Woźniak pracuje od 2005 roku. Zaczynał od stanowiska kierownika kanału poligraficznego w regionie północnym, następnie pełnił funkcję dyrektora oddziału firmy w Bydgoszczy. W lipcu 2009 r. został dyrektorem sprzedaży systemów produkcyjnych.

Sieć hipermarketów InterSpar i supermarketów Spar w Czechach drukuje około 1750 plakatów tygodniowo - większość w formacie A1, sporadycznie również A0. Zanim wprowadzono zmiany, produkcja i dystrybucja wielkoformatowych plakatów reklamowych zamawianych przez klienta w drukarni offsetowej trwała minimum siedem dni. Drukowano je w jednej lokalizacji, a następnie dostarczano do wszystkich 38 sklepów. Największym problemem była mała elastyczność wynikająca z długiego czasu produkcji. Nie pozwalało to na wprowadzanie zmian i dostosowywanie treści kierowanych do konkretnego sklepu lub działań konkurencji.

Analiza efektywności działań promocyjnych pokazała konieczność zmian. Stwierdzono, że produkcja materiałów marketingowych musi być o wiele mniej czasochłonna. Uznano, że najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie możliwości technologii druku cyfrowego. Dzięki temu rozwiązaniu firma może korzystać z opcji druku na żądanie, a czas potrzebny na wyprodukowanie materiałów marketingowych nie przekracza jednej doby. Przedstawiciele firmy Spar zdecydowali się na zakup systemu druku i realizację zadań związanych z drukiem wewnątrz organizacji. Pozwoliło to na lepsze dopasowanie przygotowanych materiałów do potrzeb poszczególnych sklepów oraz ich bardzo szybką modyfikację. Przełożyło się także na większą efektywność prowadzonych działań marketingowych. Przeniesienie produkcji wewnątrz firmy obniżyło również koszty.

Mateusz Woźniak