Rynek poligraficzny
Czasopisma
Książki
Opakowania
Akcydensy
Reklama zewnętrzna
Specjalne zastosowania
Usługi, maszyny, materiały

fot. Absolut

fot. Leroy Merlin

fot. Tesco

Limitowana wersja butelki wódki Absolut projektu Philippa Pleina ozdobiona czaszką z kryształków Svarovskiego

Coraz większą popularnością cieszą się produkty biodegradowalne

W niektórych sklepach sieci Tesco pojawiły się inteligentne wózki zaopatrzone w skaner umożliwiający znalezienie informacji o produktach lub ich zakup bez konieczności odwiedzania kasy

1
2
3

Wypełnij

wszystkie zadania

i zniknij

W ciągu bieżącej dekady będziemy mieli do czynienia z bardzo dynamicznymi zmianami w branży opakowaniowej.

Koszt stanie się mniej istotnym czynnikiem, zaś działania będą skoncentrowane wokół ekologii i bezpieczeństwa żywności.

Jak przewidują autorzy raportu "2012 Survey of Future Packaging Trends" - Study of Packaging World Magazine i DuPont, większy nacisk zostanie położony na użycie surowców wtórnych zdatnych do recyklingu oraz inteligentne opakowania - co będzie wymagać innowacyjnego myślenia i współpracy całego łańcucha wartości. Eksperci przewidują również, że branża zacznie zwracać większą uwagę na efektywność kształtu i wielkości opakowania, szczególnie na materiały użyte do produkcji. Według autorów raportu, istotny będzie również cykl życia opakowania i możliwość jego późniejszego wykorzystania.

Branża opakowaniowa nadal będzie musiała stawiać czoła rosnącym wymaganiom producentów, hurtowników, logistyków, detalistów, państwa oraz przede wszystkim konsumentów. Opakowania mają świetnie wyglądać, chronić przed uszkodzeniami, przyczyniać się do redukcji kosztów, zmniejszenia ilości zużywanych surowców i energii.

Patrick Dixon

Według Patricka Dixona, konsultanta biznesu i prezesa spółki Global Change, dziesięć kluczowych tendencji w rozwoju opakowań to: redukcja materiałów (opakowania będą coraz cieńsze, lżejsze i prostsze), zbliżenie segmentu opakowań do produkcji, inteligentne opakowania (częstsze wykorzystanie technologii RFID), sprawniejszy recykling i więcej opakowań wytworzonych z surowców wtórnych, opakowania biodegradowalne, większy nacisk na oszczędność miejsca, np. kwadratowe opakowania na napoje, opakowania zwracane przez klienta, ulepszenie techniki druku na plastikach, np. butelkach, zmniejszenie użycia tuszów solwentowych, konsolidacja branży opakowaniowej w celu osiągnięcia korzyści skali.

Gillian Garside-Wight

Gillian Garside-Wight, dyrektor ds. technologii opakowań w Your Packaging Partner, twierdzi, że najważniejszymi trendami branży opakowaniowej w najbliższym czasie będą:

Personalizacja - po sukcesie kampanii "Podziel się radością" inne marki podążyły tropem Coca-Coli i postawiły na personalizację opakowań. Druk cyfrowy jest kluczem do sukcesu w tej niszy i ma wielki potencjał, jeśli chodzi o prezenty czy opakowania sezonowe.

Marketing wielokanałowy - rozwój mediów społecznościowych i rzeczywistości rozszerzonej może iść w parze z rozwojem branży opakowaniowej. Media społecznościowe mogą być wykorzystane do promowania towarów i usług, umożliwiają ponadto recenzowanie produktów przez klientów. Można je wykorzystać w bardzo niestandardowy sposób - tak zrobiła firma Special K Crisps, która uruchomiła w Londynie pierwszy na świecie Tweet Store umożliwiający dokonanie opłaty za produkt za pomocą tweetu. Ta akcja odbiła się szerokim echem w mediach i przysporzyła firmie rozgłosu.

Opakowania luksusowe: w odsłonie klasycznej lub odzwierciedlającej obecne mody. Luksusowe opakowania są najczęściej wykorzystywane przez branżę kosmetyczną i zdrowotną, rzadziej przez przemysł spożywczy. Grafika staje się coraz bardziej minimalistyczna, z dominującym użyciem czerni, bieli oraz złota i srebra, które podkreślają status marki.

Wykorzystanie trendów w modzie do projektowania opakowań. Moda się zmienia, a wraz z nią opakowania - w warstwie graficznej, formie i rodzaju wykończenia. Wiele marek powiela motywy znane z wybiegów, podczas gdy inne idą krok dalej i zapraszają do współpracy znanych projektantów mody. Jednym z przykładów jest butelka wódki Absolut, której limitowaną wersję projektował Philipp Plein. Butelka została ozdobiona czaszką z kryształków Svarovskiego i czarnymi frędzlami.

Gubinelli Sandro

Sandro Gubinelli kierujący działem marketingu Bobst wyróżnił w tekście dla Journal des Arts et Metiers pięć trendów branży opakowaniowej:

Formaty - rośnie popyt na coraz mniejsze opakowania, nawet tych na pojedyncze produkty. Jest to związane z czynnikami społeczno-demograficznymi, takimi jak zwiększanie się liczby singli, bezdzietnych małżeństw czy osób starszych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że na posiłki przeznaczamy coraz mniej czasu. W związku ze zmniejszeniem opakowania rośnie częstotliwość dostaw i liczba zamówień.

Transparentność - klienci żądają coraz bardziej szczegółowych informacji o nabywanych przez nich produktach - zarówno ze względów zdrowotnych, jak i etycznych. Firmy muszą zatem odnaleźć równowagę między informowaniem a zapewnieniem atrakcyjności opakowania, które zachęci do kupna. Warto pamiętać, że 67 proc. decyzji zakupowych jest podyktowane emocjami.

E-commerce/M-commerce - w tym zakresie najważniejszymi czynnikami sprzedaży są cena, wygoda, oszczędność czasu, dostawa do domu. Opakowanie nie służy już tylko zabezpieczaniu produktu - technologie takie jak kody paskowe, RFID i kody QR zapewniają możliwość śledzenia przesyłki i zapobiegają fałszerstwom.

Cyfryzacja - ten termin obejmuje personalizację, dostęp do informacji o kliencie, rzeczywistość rozszerzoną oraz geolokalizację. Nowe technologie przekształcają opakowania w rzecz "podłączoną" do codziennego życia konsumenta, a zakupy w doświadczenie dziejące się w domu każdego z nich. Wpływ zmian technologicznych na łańcuch dostaw i dystrybucję jest nie do przecenienia.

Rozwój zrównoważony - klienci przywiązują coraz większą wagę do tego, jaki wpływ na środowisko ma dany produkt. Oznacza to, że branża musi zredukować wagę opakowań, stosować materiały nadające się do recyklingu czy usunąć zbędne warstwy opakowań.

Konsumenci z roku na rok wymagają coraz bardziej "zielonych" opakowań i branża musi im je dostarczyć. Produkcja tego typu opakowań nastręcza jednak wielu problemów związanych z praktycznością, kosztem, doborem materiałów, estetyką i wizerunkiem firmy. Idealne proekologiczne opakowanie powinno nadawać się do recyklingu, mieć zminimalizowaną wielkość, być wykonane z surowców wtórnych i biodegradowalne.

źródła: Packaging World Magazine, DuPont, On Future of Packaging, Your Packaging Partner, Bobst